Postrehy poslanca
Upozornenie. Texto textový materiál bol spracovaný v dobe mojej aktívnej poslaneckej činnosti v rokoch 2010-2012.
Vážení spoluobčania.
V mojich príspevkoch sa budem zaoberať vlastnými postrehni z obecných zastupiteľstiev a s tým súvisiacou problematikou. Na obecnom zastupiteľstve, ktoré sa konalo dňa 27. 11. 2010 sa na moje nemilé prekvapenie zúčastnilo cca. 30 obyvateľov našej obce zväčša v dôchodkovom veku. Keď som tam videl takúto hŕstku ľudí (naša obec je 5 najväčšia v počte obyvateľov v okrese Prievidza), položil som si otázku. Aký je dôvod takejto účasti (alebo skôr neúčasti?). Budú mať obyvatelia obce po prezentáciách jednotlivých kandidátov na starostu záujem aj naďalej o to, čo sa deje v obci, na čo a akým spôsobom sú využívané finančné prostriedky z ich daní a zaujímať sa o veci verejné tak, ako to to bolo v čase predvolebnej kampane? Budú sa o tieto veci zaujímať aj naďalej neúspešní kandidáti na starostu obce a poslancov obecného zastupiteľstva? Majú naozaj nielen títo ľudia snahu pomôcť pri zveľaďovaní obce alebo len slepo kritizovať? To ukážu najbližšie mesiace. Ja, ako som som v predvolebnej kampani verejne prezentoval sa budem aktívne zapájať do diania v obci a snažiť sa informovať obyvateľov obce o aktualitách. Veď aj z §-25 ods. 7) zákona č. 369/1990 o obecnom zriadení v platnom znení vyplýva, že poslanec je povinný na požiadanie informovať voličov o svojej činnosti a činnosti obecného zastupiteľstva.
Ako kandidát na starostu obce a poslanca obecného zastupiteľstva som v jednom z bodov môjho predvolebného programu prezentoval, že chcem zlepšiť komunikáciu s obyvateľmi obce. Mal som tým na mysli priame stretnutia s obyvateľmi obce, ako aj informovanie prostredníctvom internetovej stránky obce. O kvalite internetovej stránky obce sa toho narozprávalo dosť v priebehu volebnej kampane. Ak si ju hocikto z nás otvorí zistí, že doposiaľ nedošlo k žiadnej zmene. Dňa 27. 12. 2010 v deň zasadnutia obecného zastupiteľstva som upozorňoval pri stretnutí poslancov a starostu obce v malej zasadačke obecného zastupiteľstva na nedostatky, ktoré sa na stránke vyskytujú. Zároveň som upozorňoval, že v minulosti sa nezverejňovali uznesenia a zápisnice zo zasadnutí obecných zastupiteľstiev na internetovej stránke obce. Preto je potrebné v tomto smere konečne vykonať zmenu. Prítomný hlavný kontrolór obce Ing. Vladimír Hvojník ma zaskočil "pohotovou odpoveďou", že to nebolo možné, nakoľko internetová stránka obce "bola vo výstavbe". Kto vie od kedy je zriadená internetová stránka obce? Kto vie, ako dlho môže byť stránka vo výstavbe? Na stránke sú VZN od roka 2009. Podľa neoverených informácií, ktorými disponujem, bola internetová stránka zriadená skôr ako v roku 2009. Bola odpoveď hlavného kontrolóra obce Ing. Vladimíra Hvojníka správna? V tej súvislosti uvádzam, že v súlade s §-18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení konntrolór obce vykonáva aj kontrolu dodržiavania všeobecne záväzných predpisov. Stále uvažujem nad správnosťou jeho odpovede o výstavbe internetovej stránky obce v súvislosti s nezverejňovaním uznesení obecného zastupiteľstva. Na jednej strane táto povinnosť pre obec vyplýva z citovaného zákona a na druhej strane osoba (hlavný kontrolór obce), ktorá má dodržiavať zákonnosť hovorí, že je to v poriadku. Na najbližšom obecnom zastupiteľstve sa budem okrem iného zaujímať o túto problematiku a spôsob, akým starosta obce chce zlepšiť informovanosť obyvateľov obce.
V tej súvislosti chcem poukázať na §-6 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení, kde je uvedené: Návrh nariadenia (má sa tým na mysli všeobecne záväzné nariadenie obce), o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejní obec jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia. Návrh nariadenia sa zverejní aj na internetovej stránke obce v tej istej lehote, ak ju má obec zriadenú, alebo iným obvyklým spôsobom. Či bola teda odpoveď hlavného kontrolóra obce správna nechám na všetkých, ktorí navštevujú internetovú stránku obce.
Viacerí občania sa ma pýtali, kto bude zástupcom starostu obce. Starosta obce sa dňa 27. 12. 2010 vyjadril, že v lehote do 60 dní od zloženia sľubu starostu, poverí jedného z poslancov obecného zastupiteľstva, ktorý bude jeho zástupcom. Táto dispozícia vyplýva z §-13b ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení. Na prvý pohľad sa zdá, že možností je 9 (pretože máme 9 poslancov). To však nemusí byť celkom pravda. A to z toho dôvodu, že v ods. 2 predmetného paragrafu je uvedené, že ak je v obci zriadená obecná rada, zástupca starostu je jej členom. V tom prípade zostali možnosti len 3 (Pavol Grom, Mgr. Peter Chudý, Ing. Silvester Hanuska). Počet členov obecnej rady tvorí v zmysle citovaného zákona najviac 1/3 poslancov. Takže v našej obci nie je možné počet členov obecnej rady zvýšiť. Obecná rada sa volí na celé funkčné obdobie, pričom obecnú radu a jej členov môže obecné zastupiteľstvo kedykoľvek odvolať. Kto z vyššie menovaných by mohol byť zástupcom? Pavol Grom, ktorý kandidoval ako nezávislý kadnidát? Mgr. Peter Chudý, ktorý bol nominovaný stranou SMER-sociálna demokracia a zároveň kandidoval na miesto starostu obce? Alebo Ing. Silvester Hanuska, ktorý kandidoval v tej istej koalícií ako starosta obce? Ktorá odpoveď je správna? Týmito riadkami som chcel voličom len priblížiť predmetnú situáciu a možnosti, ktoré ma starosta obce v súvislosti s poverením poslanca za svojho zástupcu.
Vrátim sa ešte k ustanovujúcemu zasadnutiu obecného zastupiteľstva a spôsobu jeho zvolania (ktoré sa konalo dňa 27. 12. 2010). Starosta obce zvolal obecné zastupiteľstvo v súlade s §-13 ods. 4 písm. a) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. V predmetnom ustanovení je uvedené: Starosta zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupúpiteľstva a obecnej rady, ak tento zákon neustanovuje inak a podpisusje ich uznesenia. Avšak v §-12 ods. 1) cit. zákona je okrem iného uvedené: Ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva zvoláva starosta zvolený v predchádzajjúcom volebnom období tak, aby sa uskutočnilo do 30 dní od vykonania volieb. V tej súvislosti si môžme položiť otázku, či bolo obecné zastupiteľstvo zvolané v súlade so správnym ustanovením cit. zákona? Pri prezretí internetových stránok iných obcí a miest zistíme rôzne rozdiely. V súlade s §-12 ods. 1).... bolo ustanovujúce zastupiteľstvo zvolané napr. v meste Prievidza, Trenčín, Nitra... Niektoré obce zvolali ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva dokonca podľa §-13 ods. 2 písm. a) zákona č. 369/1990 o obecnom zriadení, napr.Koš, Kanianka. Pri nahliadnutí do aktuálneho znenia zákona o obecnom zriadení (účinné od 29. 11. 2010) zistíme, že § 13 predmetné písmeno a ani neobsahuje. Takže v tomto porovnaní sme na tom celkovo dobre. Týmto však nechcem spochybňovať platnosť a schválenie uznesenia obecného zastupiteľstva zo dňa 27. 12. 2010, iba chcem poukázať na jeden z menších detailov, ktoré som si náhodou všimol.
Vážení priatelia, susedia a spoluobčania. Dúfam, že Vám moje riadky a postrehy teraz aj v budúcnosti prinesú informácie zo zákulisia, kde voliči nemôžu nahliadnuť. Vždy budem reagovať objektívne a nezávisle odhliadnuc od problému a zainteresovaných osôb. Myslím si, že problémov v našej obci je dosť, a preto Vás budem o nich priebežne na tejto stránke informovať. Verím, že si ju obľúbite, nájdete na nej niečo zaujímavé a pri osobných stretnutiach, prípadne pri Vašich reakciách na moju e-mailovú adresu chudy.peter1@gmail.com tieto problémy osobne prekonzultujeme.
Nedožery Brezany, 02. 01. 2011.